ÔĽŅDepri? Je ziet het leven niet meer zitten

[ wist je dat | wat kun je doen ]
 
‚ÄúKen je dat gevoel? Het gevoel dat niets nog zin heeft, dat het leven geen zin meer heeft ? Dat je wacht op de dood. Dat punt heb ik nu bereikt. Ik ben het leven gewoon moe. Mijn tranen zijn op, mijn verdriet nog steeds groot. gercekten, biktim. Mijn ziel is allang dood, enkel mijn lichaam zweeft nog rond. Ook al schrijf ik dit met tranen in mijn ogen, mijn leven moet gewoon eindigen. Ik heb teveel verdriet meegemaakt in mijn jonge leventje. artik dayanamiyorum.‚ÄĚ
 
Soms zie je het allemaal niet meer zitten. Je ziet als een berg tegen alles op. Je bent moe en je hebt nergens zin in. De meeste mensen hebben hier wel eens last van. Meestal gaat het vanzelf weer over. Maar soms duurt het langer - bijvoorbeeld al weken - en heb je het gevoel dat het niet meer over gaat. Als jij je zo voelt, dan voel je je ‚Äėdepressief‚Äô. Gelukkig is er wat aan te doen.
 
Herken je deze klachten?

Als je je al lange tijd niet happy voelt, heb je vaak klachten zoals:
- Je eet anders: je eet ineens heel veel of juist heel weinig. Daardoor kom je veel aan of val je juist veel af.
- Je wilt meer slapen dan normaal of juist veel minder.
- Je beweegt langzamer dan normaal of je bent juist rustelozer.
- Je voelt je bijna elke dag moe.
- Je voelt dat je niks waard bent, je voelt je vaak schuldig.
- Je kan je moeilijker concentreren.
- Je denkt eraan hoe het is om niet meer te leven.
 
Zoek hulp
Als je je vaak depressief voelt, ben je eigenlijk op dat moment ziek, net zoals bij een griepje. En net als bij een griepje kun je er weer vanaf komen. Soms gaat dat vanzelf, maar meestal is het goed om daarvoor hulp te zoeken.
 
Rouw
Soms kan je heel somber zijn omdat er iemand overleden is of weg is gegaan. Dat noemen we rouw. Het is goed om je gevoelens van rouw toe te laten. Vaak voel je vaak wel aan wat goed voor je is, wat je wilt of wat je nodig hebt. Soms wil je alleen zijn, soms wil je juist mensen om je heen. De ene keer wil je praten over alles wat je bezig houdt, de andere keer wil je juist even iets heel anders doen.
 
Tips
- Zorg er wel voor dat je voldoende leuke dingen blijft doen en gewoon naar school of je werk gaat.
- Praat er over, dat helpt!
- Lees de andere tips op:
www.landelijksteunpuntrouw.nl
 
Waar of niet waar?
"Een depressie komt alleen voor bij vrouwen"
NIET WAAR: ook mannen kunnen depressief worden. Het komt wel iets minder voor;
 
"Als je een depressie hebt, dan ben je gek"
NIET WAAR: een depressie is een ziekte, dan ben je niet gek;
 
"Er bestaan verschillende soorten depressie"
WAAR: dat klopt, zo heb je een seizoensgebonden depressie (dus bijvoorbeeld in de herfst), een depressie die kan voorkomen na de zwangerschap (noemen we ‚Äėpostnatale depressie‚Äô) en een depressie die wordt afgewisseld met hele vrolijke periodes (noemen we 'manisch depressief'). Meer weten? Kijk op:
www.psychischegezondheid.nl/depressiecentrum ;
 
"Een depressie is iets typisch Nederlands"
NIET WAAR: komt overal op de wereld voor, maar niet overal weet men dat het bestaat en dat een ziekte is;
 
"In sommige families komt depressie vaker voor dan in anderen"
WAAR: net als bij andere ziekten, komt in het bepaalde families meer voor dan in anderen.
 
Wist je dat?
- Bijna een kwart van de vrouwen heeft ooit in haar leven een depressieve stoornisgehad.
- Je kan zelf testen of je een depressie hebt:
       
https://www.depressieonline.nl/zelftest
        http://www.mindyourownlife.nl/je-gevoel/test-je-stemming
 
Wat kun je doen?
Als je je al lange tijd niet happy voelt, heb je vaak klachten zoals:
- Je eet anders: je eet ineens heel veel of juist heel weinig. Daardoor kom je veel aan of val je juist veel af.
- Je wilt meer slapen dan normaal of juist veel minder.
- Je beweegt langzamer dan normaal of je bent juist rustelozer.
- Je voelt je bijna elke dag moe.
- Je voelt dat je niks waard bent, je voelt je vaak schuldig.
- Je kan je moeilijker concentreren.
- Je denkt eraan hoe het is om niet meer te leven.
 
Zoek hulp
Als je je vaak depressief voelt, ben je eigenlijk op dat moment ziek, net zoals bij een griepje. En net als bij een griepje kun je er weer vanaf komen. Soms gaat dat vanzelf, maar meestal is het goed om daarvoor hulp te zoeken.
 
Rouw
Soms kan je heel somber zijn omdat er iemand overleden is of weg is gegaan. Dat noemen we rouw. Het is goed om je gevoelens van rouw toe te laten. Vaak voel je vaak wel aan wat goed voor je is, wat je wilt of wat je nodig hebt. Soms wil je alleen zijn, soms wil je juist mensen om je heen. De ene keer wil je praten over alles wat je bezig houdt, de andere keer wil je juist even iets heel anders doen.
 
Tips
- Zorg er wel voor dat je voldoende leuke dingen blijft doen en gewoon naar school of je werk gaat.
- Praat er over, dat helpt!
- Lees de andere tips op: www.landelijksteunpuntrouw.nl
 
Waar of niet waar?
"Een depressie komt alleen voor bij vrouwen"
NIET WAAR: ook mannen kunnen depressief worden. Het komt wel iets minder voor;
 
"Als je een depressie hebt, dan ben je gek"
NIET WAAR: een depressie is een ziekte, dan ben je niet gek;
 
"Er bestaan verschillende soorten depressie"
WAAR: dat klopt, zo heb je een seizoensgebonden depressie (dus bijvoorbeeld in de herfst), een depressie die kan voorkomen na de zwangerschap (noemen we ‚Äėpostnatale depressie‚Äô) en een depressie die wordt afgewisseld met hele vrolijke periodes (noemen we 'manisch depressief'). Meer weten? Kijk op: www.psychischegezondheid.nl/depressiecentrum;
 
"Een depressie is iets typisch Nederlands"
NIET WAAR: komt overal op de wereld voor, maar niet overal weet men dat het bestaat en dat een ziekte is;
 
"In sommige families komt depressie vaker voor dan in anderen"
WAAR: net als bij andere ziekten, komt in het bepaalde families meer voor dan in anderen.
 
Wist je dat?
- Bijna een kwart van de vrouwen heeft ooit in haar leven een depressieve stoornisgehad.
- Je kan zelf testen of je een depressie hebt:
        https://www.depressieonline.nl/zelftest
        http://www.mindyourownlife.nl/je-gevoel/test-je-stemming
 
Wat kun je doen?

Praat erover met iemand die je vertrouwt
- De huisarts kan je helpen. Medicijnen kunnen soms helpen maar je kan ook kiezen voor een andere oplossing, zoals praten met een psycholoog.
  Wil je weten hoe dit werkt? Klik dan hier. Je huisarts kan samen met jou uitzoeken wat het beste is.
- Er zijn meer mogelijkheden om hulp te zoeken. Klik hier voor uitleg over de verschillende opties.
 
Ga sporten
- Door sporten voel je je veel beter. Je hersenen produceren tijdens het sporten een stofje: endorfine. Endorfine wordt ook wel het gelukshormoon genoemd. Endorfine heeft een kalmerend en pijnstillend effect.
- Wist je dat er steeds meer sportscholen zijn waar je alleen met vrouwen kan sporten? Bijvoorbeeld Lady Fit in Utecht.
- Buiten wandelen, fietsen of hardlopen kan ook erg fijn zijn. Dit is extra leuk met een vriendin, nichtje of zus.
 
Schrijf je verhaal op
- Je kunt je verhaal anoniem op internet zetten of opschrijven in een dagboek.
 
Oproep
Stuur je persoonlijke verhaal anoniem naar jasmina@marokkomedia.nl. Wie weet plaatsen we het op deze website!
‚ÄúSchrijven geeft me vrijheid. Ik heb alleen te maken met een pen en papier, met niemand anders. Uiteindelijk zoek ik de ultieme vrijheid, ik ben blij dat ik dat heb ontdekt. Dit is wie ik ben.‚ÄĚ
Schrijfster, columniste en actrice Nazmiye Oral. Bron: www.siskamulder.nl/.../interview_nazmiyeoral.htm
 
Wat haalt jou uit een dip?
Tips van het forum hababam.nl
- Hou je steeds bezig met sporten, werken… Probeer weinig aan je probleempje te denken.
- Ga naar je huisarts en vraag om een verwijzing naar een psycholoog.
- Bedenk waarom je in een depressie zit. Bedenk of het nou nodig is of niet, of dat het het waard is of niet dat je nu in een depressie zit daarvoor.
  Probeer leukere dingen te doen, verander bepaalde dingen, bijvoorbeeld je haar. Ga naar de kapper, ga naar de zonnebank, concentreer je beter op
  school en bedenk dat school belangrijker is dan alles nu.
- Iedereen kan je van alles aanraden, maar je moet naar de kern van je probleem gaan en dan zoeken naar oplossingen. Een psycholoog kan je daarbij helpen.
- Er even tussenuit gaan, houd je ff bezig met leuke dingen, waarbij je niet teveel hoeft na te denken. Doe leuke dingen,
  zoals een dagje Walibi. Wie weet, misschien helpt het wel.
MoVisie Kinderpostzegels VSB Fonds Marokko Media